Twee bijeenkomsten Voortgezet Thuisonderwijs

Sta je aan de start van een nieuwe stap in het thuisonderwijs van je (bijna) tiener? Vraag je je af hoe je het thuisonderwijs verder wilt inrichten nu je kind de basisschoolleeftijd voorbij is? Hoe kan voortgezet thuisonderwijs eruitzien? Welk onderwijsmateriaal kan ik hiervoor gebruiken? Hoe begeleid ik mijn kind naar een vervolgopleiding of beroep?

Als je antwoord wilt, op een of meerdere van deze vragen, geef je dan op voor een van de workshops: één online bijeenkomst en een bijeenkomst in Rijswijk.

Onderwerpen van beide workshops zullen ongeveer hetzelfde zijn, maar bij de fysieke bijeenkomst verwacht ik dat het makkelijker zal zijn om lesmateriaal in te zien en zal er ook meer aandacht mogelijk zijn voor het maken van jouw individuele plannen voor voortgezet thuisonderwijs.

Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we de verschillende manieren om thuisonderwijs voor kinderen in de VO leeftijd in te vullen. Welke optie past het beste bij jouw kind? Een middelbare schooldiploma halen via staatsexamens? (incl. profielkeuze, examenplanning en voorbereiding op de staatsexamens) Of het volgen van een online highschool? Praktijkervaring opdoen? Toewerken naar een mbo-opleiding? Om enkele van de vele mogelijkheden te noemen.

Hoe maak je een planning en hoe ziet een dag eruit? Hoe houd je alle ballen in de lucht als je thuisonderwijs aan meerdere kinderen geeft? Welk lesmateriaal kan je gebruiken? Wat zijn de mogelijkheden voor sociale contacten en gezamenlijke activiteiten voor tieners?

Deze workshops zijn bedoeld voor ouders die thuisonderwijs geven aan kinderen in de VO leeftijd of zich daarop aan het voorbereiden zijn.

Praktische informatie: Online bijeenkomst voortgezet thuisonderwijs via Zoom

  • Datum: woensdag 11 juni, starttijd 19:30, inloop vanaf 19:15

  • Locatie: online via Zoom

  • Kosten: €15,-

  • Inschrijven kan door dit formulier in te vullen: https://www.evawitsel.nl/online-bijeenkomst Laat in het formulier ook alvast weten wat je vragen zijn zodat we er tijd voor kunnen maken tijdens de bijeenkomst.

  • De workshops zijn bedoeld voor ouders niet voor kinderen, hiervoor zijn geen uitzonderingen mogelijk

Praktische informatie: Fysieke bijeenkomst voortgezet thuisonderwijs in Rijswijk

  • Datum: zaterdag 14 juni, starttijd 14:00, inloop vanaf 13:45

  • Locatie: Rijswijk

  • Kosten: €15,-

  • Inschrijven kan door dit formulier in te vullen: https://www.evawitsel.nl/online-bijeenkomst Laat in het formulier ook alvast weten wat je vragen zijn zodat ik er tijd voor kan maken tijdens de bijeenkomst.

  • De workshops zijn bedoeld voor ouders niet voor kinderen, hiervoor zijn geen uitzonderingen mogelijk

Online bijeenkomst voortgezet thuisonderwijs in november

Op verzoek organiseer ik in november een nieuwe online bijeenkomst over voortgezet thuisonderwijs.

Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we de verschillende manieren om thuisonderwijs voor kinderen in de VO leeftijd in te vullen. Welke optie past het beste bij jouw kind? Een middelbare schooldiploma halen via staatsexamens? (incl. profielkeuze, examenplanning en voorbereiding op de staatsexamens) Of het volgen van een online highschool? Praktijkervaring opdoen? Toewerken naar een mbo-opleiding? Om enkele van de vele mogelijkheden te noemen.

Hoe maak je een planning en hoe ziet een dag eruit? Hoe houd je alle ballen in de lucht als je thuisonderwijs aan meerdere kinderen geeft? Welk lesmateriaal kan je gebruiken? Wat zijn de mogelijkheden voor sociale contacten en gezamenlijke activiteiten voor tieners?

Als je antwoord wilt op een of meerdere van deze vragen, geef je dan op voor deze online bijeenkomst.

Deze workshops zijn bedoeld voor ouders die thuisonderwijs geven aan kinderen in de VO leeftijd of zich daarop aan het voorbereiden zijn.

Praktische informatie: Online bijeenkomst voortgezet thuisonderwijs via Zoom

  • Datum: dinsdag 5 november, starttijd 20:00, inloop vanaf 19:45

  • Locatie: online via Zoom

  • Kosten: €15,-

  • Inschrijven kan door dit aanmeldformulier in te vullen. Laat in het formulier ook alvast weten wat je vragen zijn zodat ik er tijd voor kan maken tijdens de bijeenkomst.

Wil je alvast meer informatie lezen over voortgezet thuisonderwijs? Hier heb ik een boel informatie verzameld.

Aankondiging Zeestrand Jaarprogramma en Zeestrand Biologieklas

Zeestrand Jaarprogramma 1

Momenteel werk ik hard aan een nieuw onderdeel van Zeestrand: de Zeestrand Jaarprogramma’s. Er zullen de komende jaren vier jaarprogramma’s komen. Deze jaarprogramma’s zijn gericht op het onderwijs aan kinderen van de leeftijd van de bovenbouw basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Ze zijn geschikt voor kinderen tussen de 10-16 jaar oud.

Dit jaar komt de beta-versie van Jaarprogramma 1 uit. Deze zal gericht zijn op kinderen van 10-12 jaar oud en heeft als belangrijkste thema’s biologie en de Nederlandse geschiedenis.

De bedoeling is dat de vier jaarprogramma’s samen een groot deel van de onderwerpen afdekken van de kerndoelen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Daarnaast is het de bedoeling dat je kind na het afronden van de jaarprogramma’s voldoende basis heeft om aan de lesstof van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs te kunnen beginnen. Door de ervaringen die ik inmiddels heb met het begeleiden van een aantal kinderen naar het doen van staatsexamens, heb ik allerlei ideeën over wat belangrijke kennis en vaardigheden zijn om op te doen voor je met de voorbereidingen op het doen van staatsexamens begint. Deze ervaringen verwerk ik allemaal in de jaarprogramma’s zodat thuisonderwijzers hopelijk niet iedere keer zelf het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.

De jaarprogramma’s volgen niet de lesprogramma’s zoals scholen die gebruiken, niet qua aanpak en ook niet exact qua inhoud. De jaarprogramma’s zijn bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een goede voorbereiding op de bovenbouw van het VO, maar dat wel graag op een thuisonderwijs manier willen blijven doen en een goede balans zoeken in spelend leren en schools leren werken.

Ik zie het thuisonderwijs grofweg in drie fases, de eerste fase van jonge kleuters tot een jaar of 10 waarin spelen en ontdekken voorop staan, de tweede fase waarin kinderen zich verder ontwikkelen en allerlei onderwerpen uitdiepen, en de derde fase, vanaf een jaar of 14/15, waarin kinderen zich voorbereiden op vervolgonderwijs of een baan.

Ik heb gemerkt dat veel gezinnen worstelen met de fase tussen spelen en voorbereiden op het vervolg. Hoe zorg je dat je kind goed voorbereid is om staatsexamens te kunnen gaan doen? Welke schoolse vaardigheden heeft je kind nodig? Hoe houd je het leren leuk zodat je kind gemotiveerd blijft? De jaarprogramma’s proberen dit gat in te vullen door op een leuke, speelse manier kennis en vaardigheden op te doen die in de latere fase van je kind’s thuisonderwijscarrière van belang zijn.

Dit betekent dat er geen lesboeken worden gebruikt, maar dat het jaarprogramma gebruik maakt van gewone boeken, zowel fictie als non-fictie, video’s, online materiaal, het doen van experimenten etc. Het jaarprogramma helpt je om niet alleen een boek te lezen, maar er meer uit te halen door er goede gesprekken over te voeren en meer te leren over de achtergronden van het verhaal, de tijdsperiode, de personages, etc.

Er zit allerlei flexibiliteit in het jaarprogramma ingebouwd zodat het makkelijk aan te passen is op jullie specifieke situatie, want dat is juist wat thuisonderwijs zo succesvol maakt.

Daarom zit er geen wiskunde, en bijna geen vreemde taal of spelling en grammatica in het jaarprogramma verwerkt. Voor wiskunde verwijs ik natuurlijk graag naar de Zeestrand Wiskundelessen die we ieder jaar aanbieden. Voor een vreemde taal kiezen gezinnen voor verschillende talen en is ook het niveau van de kinderen te verschillend. Veel kinderen pikken bijv. Engels vanzelf op door allerlei andere activiteiten vanaf een jaar of 11.

Ook voor spelling en grammatica verschillen kinderen sterk in hoeveel onderwijs ze daarin nodig hebben. Voor mijn eigen kinderen was het niet nodig om hier een aparte lesmethode voor te gebruiken. Heeft je kind dit wel nodig, dan raad ik aan om hiervoor naast het jaarprogramma een aparte methode te gebruiken.

De kerndoelen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn: 

  • Nederlandse taal en literatuur;

  • Engelse taal en literatuur;

  • mens en natuur (biologie, natuurkunde, scheikunde, techniek, informatica);

  • mens en maatschappij (maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde, economie, cultuur, politiek, EU, verdeling welvaart, internationale conflicten, mensenrechten);

  • kunst en cultuur - passief bestuderen;

  • kunst en cultuur - actief beoefenen;

  • rekenen en wiskunde;

  • bewegen en sport.

In de Zeestrand Jaarprogramma’s zullen de onderdelen literatuur, mens en natuur, mens en maatschappij en kunst en cultuur worden behandeld.

Voor Jaarprogramma 1 is dit zo uitgewerkt:

  • Literatuur: thema sprookjes

  • Mens en natuur: biologie

  • Mens en maatschappij: Nederlandse geschiedenis

  • Kunst en cultuur: muziek

  • Life skills: programmeren en natuurstudie

Voor de volgende Jaarprogramma’s kun je het voorlopige plan in onderstaande tabel bekijken. Dit moet nog verder uitgewerkt worden en kan daarom nog wijzigen.

Zeestrand Biologieklas

In aanvulling op het eerste jaarprogramma starten we dit jaar met de Zeestrand Biologieklas. In het eerste jaarprogramma wordt biologie behandeld. Hiervoor lees je super interessante boeken over uiteenlopende onderwerpen zoals het menselijk lichaam, planten, evolutie, ecologie, etc. Maar biologie breng je natuurlijk ook in de praktijk! Daarom staan er in het jaarprogramma allerlei opdrachten voor onderzoek, veldwerk en experimenten.

Die opdrachten kan je gewoon thuis doen, maar je kunt je ook aanmelden voor de Zeestrand Biologieklas. Negen keer per jaar komt de biologieklas bij elkaar zodat de kinderen de opdrachten uit het jaarprogramma samen kunnen doen. Wij zorgen voor al het benodigde materiaal en zullen de biologieklas begeleiden.

De Biologieklas is voor kinderen van 9 jaar en ouder, jongere broertjes en zusjes kunnen meedoen aan de mini-biologieklas die tegelijkertijd op dezelfde plek is. De Biologieklas wordt begeleid door Eva Witsel, de mini-biologieklas door Fiene de Vries.

  • Locatie: duingebied Meijendel in de buurt van Wassenaar, alternatieve lokatie bij slecht weer is in Rijswijk

  • Datum: derde dinsdag van de maand, 1e datum is 15 oktober

  • Tijd: aankomst vanaf 10:45, we starten om 11:00

  • Duur: eerste uur van 11:00-12:00, tijd om te lunchen van 12:00-12:30, tweede uur van 12:30-13:30, daarna tijd voor spelen, kletsen en gezelligheid

  • Kosten: 120 euro voor 9 bijeenkomsten, 60 euro voor jongere kinderen die met de mini-biologieklas meedoen

Hier kun je je aanmelden voor de Zeestrand Biologieklas ’24-’25.

Twee bijeenkomsten Voortgezet Thuisonderwijs

Sta je aan de start van een nieuwe stap in het thuisonderwijs van je (bijna) tiener? Vraag je je af hoe je het thuisonderwijs verder wilt inrichten nu je kind de basisschoolleeftijd voorbij is? Hoe kan voortgezet thuisonderwijs eruitzien? Welk onderwijsmateriaal kan ik hiervoor gebruiken? Hoe begeleid ik mijn kind naar een vervolgopleiding of beroep?
Als je antwoord wilt, op een of meerdere van deze vragen, geef je dan op voor een van de workshops: één online bijeenkomst en een bijeenkomst in Rijswijk.

Onderwerpen van beide workshops zullen ongeveer hetzelfde zijn, maar bij de fysieke bijeenkomst verwacht ik dat het makkelijker zal zijn om lesmateriaal in te zien en zal er ook meer aandacht mogelijk zijn voor het maken van jouw individuele plannen voor voortgezet thuisonderwijs.

Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we de verschillende manieren om thuisonderwijs voor kinderen in de VO leeftijd in te vullen. Welke optie past het beste bij jouw kind? Een middelbare schooldiploma halen via staatsexamens? (incl. profielkeuze, examenplanning en voorbereiding op de staatsexamens) Of het volgen van een online highschool? Praktijkervaring opdoen? Toewerken naar een mbo-opleiding? Om enkele van de vele mogelijkheden te noemen.

Hoe maak je een planning en hoe ziet een dag eruit? Hoe houd je alle ballen in de lucht als je thuisonderwijs aan meerdere kinderen geeft? Welk lesmateriaal kan je gebruiken? Wat zijn de mogelijkheden voor sociale contacten en gezamenlijke activiteiten voor tieners?

Bij de online bijeenkomst zullen Eva Witsel en Saskia Idink aanwezig zijn, de bijeenkomst in Rijswijk zal bij Eva Witsel zijn.

Deze workshops zijn bedoeld voor ouders die thuisonderwijs geven aan kinderen in de VO leeftijd of zich daarop aan het voorbereiden zijn.

Praktische informatie: Online bijeenkomst voortgezet thuisonderwijs via Zoom

  • Datum: woensdag 21 mei, starttijd 19:30, inloop vanaf 19:15

  • Locatie: online via Zoom

  • Kosten: €15,-. Na aanmelding zal je een Tikkie ontvangen voor betaling.

  • Inschrijven kan door dit formulier in te vullen. Laat ons in het formulier ook alvast weten wat je vragen zijn zodat we er tijd voor kunnen maken tijdens de bijeenkomst.

Praktische informatie: Fysieke bijeenkomst voortgezet thuisonderwijs in Rijswijk

  • Datum: zaterdag 25 mei, starttijd 14:00, inloop vanaf 13:45

  • Locatie: Rijswijk

  • Kosten: €15,-. Na aanmelding zal je een Tikkie ontvangen voor betaling.

  • Inschrijven kan door dit formulier in te vullen. Laat ons in het formulier ook alvast weten wat je vragen zijn zodat we er tijd voor kunnen maken tijdens de bijeenkomst.

Ontstaan Zeestrand Academie

Zeestrand Academie ontwikkelt lesmateriaal speciaal voor ouders om hun eigen kinderen les te geven. Ik geef mijn eigen kinderen (zoon 2005 en dochter 2006) thuisonderwijs sinds 2009. Sinds 2016 organiseer ik allerlei activiteiten voor thuisonderwijskinderen, van science clubs tot wiskundedagen en zeilkampen. Vele kinderen doen al jarenlang mee met deze leuke en leerzame bijeenkomsten.

Voor deze activiteiten heb ik allerlei materiaal gemaakt, verzameld, aangepast en vertaald. Afgelopen jaren kreeg ik regelmatig de vraag of dit materiaal ergens te koop kon worden aangeboden. Daarnaast vind ik het zelf ook zonde om alles waar wij zoveel plezier van hebben te laten verstoffen. Graag deel ik het met andere ouders zodat ook zij materiaal kunnen gebruiken dat speciaal is gemaakt om thuis met je eigen kinderen te gebruiken. Dat is de oorsprong van Zeestrand!

Wiskundefan

Wiskunde is een onderwerp waar ik van jongs af aan al een voorliefde voor had. Als zeventienjarige gaf ik bijles aan een klasgenootje, in mijn eindexamenjaar overleed helaas mijn wiskundedocente en heb ik veel opgevangen, op de universiteit gaf ik als student-assistent werkcolleges.

Dus toen ik mijn kinderen thuisonderwijs ging geven waren rekenen en wiskunde favoriete onderwerpen voor mij. Toen ze nog jong waren zijn we altijd heel speels met rekenen en wiskunde bezig geweest. Pas toen mijn oudste aangaf zijn vwo diploma te willen gaan halen via staatsexamens, zijn we er iets structureler mee aan de slag gegaan. In 2018 begon ik bij mij thuis een wekelijkse wiskundeclub. Samen met drie thuisonderwijskinderen uit twee andere gezinnen. Ook hier draaide het voor mij vooral om de kinderen op een speelse manier met allerlei onderdelen van wiskunde kennis te laten maken. Het belangrijkste vond ik dat de kinderen het leuk zouden vinden en vertrouwen zouden ontwikkelen in hun wiskundecapaciteiten. We deden spelletjes, Math Circles, losten puzzels en logicaraadsels op, etc. Het was een heel leuk jaar! De kinderen waren zo enthousiast dat ze graag verder wilden, dus ben ik het jaar daarna weer een wiskundeclub begonnen.

Ontwikkeling Zeestrand Rekenen Alles-in-1

Begin 2020 vertelde een vriendin dat ze graag met haar dochter extra aandacht wilde gaan besteden aan rekenvaardigheden. Daar kon ik haar natuurlijk mee helpen! In de loop der jaren had ik een eigen visie op rekenonderwijs ontwikkeld en heel veel fantastisch materiaal verzameld en uitgeprobeerd. We spraken af dat ik wekelijks een lesplan zou maken en dat zij het dan zou testen en mij feedback zou geven. Win-win, want zo kon zij aan de slag met leuk rekenmateriaal en ik had iedere week een deadline om naartoe te werken om weer een week aan materiaal af te ronden.

Een andere vriendin wilde ook wel testen, dus zo zijn we begin 2020 van start gegaan. Dat is het begin van Zeestrand Rekenen Alles-in-1.

Hoewel ik al veel ervaring had opgebouwd met de wiskundeclubs, vond ik het iedere week spannend hoe de testgezinnen het zouden vinden. Zou het de ouders lukken om de activiteiten te doen? Vonden de kinderen het leuk? Het lesplan voor iedere week voelde toch een beetje als een ‘kindje’ dat je de wereld in stuurt. Gelukkig ging het heel goed en waren de ouders en kinderen super enthousiast!
Nu ik bijna klaar ben om het eerste half jaar van Rekenen Alles-in-1 in de webwinkel beschikbaar te maken, voelt het ook wel weer spannend. Wat vinden andere mensen ervan? Zijn jullie net zo enthousiast? Ik hoop het!