De veel gemaakte fout met het drinken van water

Drinken

Te veel water drinken, kan dat? Het klinkt in eerste instantie bizar toch? Dat kan toch alleen als je ontzettend veel water drinkt? Of niet?

Vroeger dronk ik altijd en overal water. Bij het opstaan, op het werk, onderweg, bij het avondeten. Ik dacht dat het goed voor mijn gezondheid was om een paar liter water per dag te drinken. Maar is dat wel zo?

1,5 liter drinken per dag volgens het voedingscentrum: waarheid of mythe?

We krijgen al jaren het advies om 1,5 liter te drinken per dag. Waar komt dat advies eigenlijk vandaan? Dat is erg onduidelijk, maar er is in ieder geval geen wetenschappelijke basis voor. En dat is toch jammer, want meer - of minder - drinken dan je lichaam nodig heeft is niet onschuldig. Je moet ontzettend veel water drinken om acute klachten te krijgen, maar iedere dag een beetje te veel water - of te weinig - drinken kan al wel voor chronische klachten zorgen.

Je lichaam probeert een goede balans tussen elektrolyten en water in je lichaam te behouden. Die balans wordt beïnvloed door allerlei lichaamsprocessen en door wat en hoeveel je eet en drinkt. Bij te veel vocht moet je plassen, bij te weinig krijg je dorst.

Je behoefte aan water is heel persoonlijk en onder andere afhankelijk van:

  • Hoe actief je bent: als je je flink in het zweet werkt, heb je meer water nodig.
  • Het weer: is het warm en droog? Dan heb je meer water nodig dan als het koel en vochtig is.
  • Je eetpatroon: als je voeding eet met een hoog vochtpercentage, zoals fruit of soep, heb je minder extra drinken nodig.

Er zijn zoveel variabelen die bepalen hoeveel vocht je nodig hebt op een dag, dat het onzinnig is om dit te proberen te vertalen naar een aantal liters dat iedereen, iedere dag zou moeten drinken.

Veel water drinken helpt bij ontgiften: waarheid of mythe?

Je lever is je ‘ontgiftingsfabriek’. Hier worden afvalstoffen omgezet in vormen die daarna via je gal en nieren uitgescheiden kunnen worden. Meer water drinken zorgt er niet voor dat je lever beter gaat werken.

Als je je lever wilt ondersteunen, zorg dan dat het beschikt over de stoffen die het nodig heeft om de afvalstoffen onschadelijk te maken en gereed te maken om uitgescheiden te kunnen worden. Dat doe je bijvoorbeeld door... lever te eten! :-)

Als we het er toch over hebben, een goede spijsvertering helpt *enorm* bij ontgiften. En een belangrijke verbetering voor je spijsvertering is om niet te veel te drinken bij je eten. Vooral niet als je last hebt van te weinig maagzuur. Door te drinken tijdens maaltijden verdun je je maagzuur alleen maar verder en wordt het moeilijker om je eten te verteren.

Als je dorst hebt, ben je al uitgedroogd: waarheid of mythe?

Hier is geen wetenschappelijk bewijs voor. Integendeel, onderzoek wijst uit dat je lichaam al dorstsignalen af geeft ruim voordat er sprake is van uitdroging.

Een andere mythe is dat je zoveel zou moeten drinken dat je plas helemaal helder is. Maar dat hoeft ook al niet, met lichtgele plas is niets mis.

Naast helemaal heldere urine leren de ervaringen van veel mensen dat er nog een paar signalen zijn die erop kunnen wijzen dat je te veel water drinkt. Bijvoorbeeld als je koude handen en voeten krijgt of als je ‘s nachts regelmatig wakker wordt om te plassen.

Hoeveel moet je drinken?

Hoeveel je moet drinken is heel eenvoudig: drink als je dorst hebt! :-)

Het is onverstandig om te denken dat we slimmer kunnen zijn dan moeder natuur. Dorst bestaat niet voor niets. Het is een signaal om duidelijk te maken dat er meer vloeistoffen nodig zijn. Luister daar naar en je doet het perfect!

Zorg dan wel dat je niet wacht met drinken totdat je niet lekker wordt van de dorst. Dat is ook weer overdreven ;-) Vaak zijn mensen zo druk met van alles en nog wat, dat je allerlei lichaamssignalen mist. Zo heb ik zelf nogal de neiging om maar bezig te blijven net zolang tot ik zo nodig moet plassen dat ik naar de wc kan rennen. Dat valt niet bepaald in de categorie 'goed voor jezelf zorgen'. Zo is het ook met dorst. En netjes luisteren naar je dorstsignalen is dan een goede oefening en prima eerste stap om beter voor jezelf te zorgen.

Conclusie: je lichaam weet exact hoeveel vocht het nodig heeft, luister goed naar je signalen en je drinkt exact wat jij in jouw situatie nodig hebt. Precies genoeg, nooit te veel en nooit te weinig!

Wat kun je het beste drinken?

Zelf drink ik graag water, thee, soep, waterkefir of green juice. Andere gezonde opties zijn melkkefir, smoothies of kombucha. Wil je wat afwisseling? Op pinterest houd ik een bord bij met allerlei verschillende gezonde drankjes.

En nu jij!

Wat drink jij graag?

Interessant artikel? Meld je gratis aan en mis niets meer!