Digitale Detox Challenge

Op deze pagina komen de komende anderhalve week tot aan het pinkterweekend:

  • tips om van jouw Digitale Detox Challenge een succes te maken
  • hulp bij de instellingen van je telefoon/computer
  • teksten die je kunt gebruiken als out-of-office reply
  • en nog veel meer!

Heb jij ook iets leuks om te delen ter voorbereiding op de Digitale Detox Challenge? Laat het me weten, dan deel ik het ook!

En klik op onderstaande knop om op de Digitale Detox Challenge Facebook groep te komen.


Tip 6: Geniet van de extra tijd die je hebt!

De laatste tip voor we morgen beginnen! 

Plan je tijd met andere dingen, ga kamperen, tuinieren, aan de slag met een verstofte hobby, op visite, wandelen, iets leuks doen met je kinderen, klusjes in huis doen, winkelen, koken, iets nieuws leren zoals een vuurtje maken zonder lucifers, mediteren of vliegeren  Geniet ervan!

Ik ga een paar dagen kamperen en genieten van de rust  En jullie, hebben jullie er ook zin in?


Tip 5: Afleiding helpt je door moeilijke momenten

Zorg voor afleiding op ‘moeilijke’ momenten, van die momenten waarop je uit automatisme naar je telefoon grijpt. Stop bijvoorbeeld een notitieboekje in je broekzak in plaats van je telefoon en schrijf wat gedachtes op in plaats van je newsfeed op Facebook te lezen. Of maak een praatje met degene naast je in de rij voor de kassa in de supermarkt. Of neem de tijd om lekker te dagdromen! :-)


Tip 4: Out-of-office reply

Stel een out-of-office reply in als je tijdens de Digitale Detox Challenge geen email leest. Voorbeeldtekst:

“Ik ben tijdens het Pinksterweekend van 7-8-9 juni op een korte digitale vakantie en lees dan geen emails. Dinsdag 10 juni lees ik mijn mail weer! Voor dringende zaken ben ik bereikbaar op mijn mobiel.”


Tip 3: Maak gebruik van de instellingen van je telefoon

Je smartphone heeft allerlei instellingen waar je gebruik van kunt maken tijdens de Digitale Detox Challenge. Denk bijvoorbeeld aan het uitzetten van het geluid van je telefoon zodat je het niet hoort als er meldingen binnenkomen.

Hier zie je als voorbeeld drie handige instellingen van een iphone (ik laat die van een iphone zien omdat ik een iphone heb, maar andere telefoons hebben ook handige foefjes om gebruik van te maken!):

Als je de telefoon op ‘vliegtuigmodus’ zet, dan blijft de telefoon nog aan, maar hij maakt geen verbinding meer met wifi of mobiele netwerken. Zelf gebruik ik deze stand iedere avond als ik ga slapen, want op deze stand blijft de batterij langer vol en zo word ik ‘s nachts nooit gestoord door binnenkomende emails en dergelijke.

Er is ook een ‘niet storen’ stand. Op deze stand blijft de telefoon aan en is er ook nog steeds verbinding via wifi of mobiele netwerken. Maar je krijgt geen telefoontjes of meldingen door. Je kunt bij Instellingen>Berichtgeving>Niet storen een paar uitzonderingen aangeven die nog wel binnenkomen. Alle gesprekken van telefoonnummers die bij je favorieten staan blijven binnenkomen. Ook kun je instellen dat als iemand twee keer binnen drie minuten belt, het gesprek ook doorkomt.

Bij ‘Geluiden’ kun je alles wat geluid maakt als er een melding binnenkomt aanpassen. Kies bij de voor jou relevante apps voor ‘geen’ en het maakt geen geluid meer als er een melding is.

Kijk alvast op jouw telefoon welke handige instellingen hij heeft waar je gebruik van kunt maken!


Tip 2: Maak een succes van iedere challenge die je doet

Een challenge is een goede manier om in één stap een grote verandering door te voeren of om gedurende een korte periode een andere manier van leven uit te proberen. Hoe succesvol de challenge voor je wordt, heeft met allerlei zaken te maken. In de basis bestaat iedere challenge uit een gedragsverandering. Je gaat bijvoorbeeld anders eten dan je gewend was of meer bewegen, of zoals in ons geval: je social media/elektronica gebruik anders aanpakken.

Een belangrijke stap in gedragsverandering is de fase waarin je heel bewust met het gedrag bezig bent. Tijdens deze fase helpt een herinnering instellen je om je te helpen herinneren aan je doel. Dat kan heel simpel zijn, een sticker plakken op je telefoon of computer, een elastiekje om je pols doen, etc. Iedere keer als je uit automatisme je telefoon of computer pakt, word je aan je challenge herinnert en kun je een bewuste keuze maken.

Regeren is vooruitzien. Dat geldt zeker voor het doen van een challenge. Hoe beter je vooruitdenkt en plant hoe je met verschillende zaken wilt omgaan, des te groter de kans op succes!

Eén van de punten die goed is om alvast over na te denken is: wat doe je als je de ‘fout’ in gaat? Stel je belandt onverhoopt toch een uur lang in het Zwarte Gat Dat Facebook Heet, wat doe je daarna? Geef je het dan op en stop je met de challenge? Of zie je het als een hobbel in de weg en pik je de draad daarna weer op?

Eigenlijk is de Challenge zelf waarschijnlijk nog niet het moeilijkste om te doen en wordt het pas lastig als je voor jezelf na de challenge een andere manier gaat bepalen hoe je met social media/elektronica wilt blijven omgaan. Bedenk goed op wat voor manier gedragsverandering voor jou het beste werkt. Sommige mensen hebben er veel aan als ze herinneringen in hun telefoon programmeren, anderen helpt het goed om zichzelf een beloning in het vooruitzicht te stellen, wat werkt goed voor jou?

Eén van de beste manieren om je aan gedragsverandering te houden is ‘social accountability’, vertel aan zoveel mogelijk mensen dat je meedoet aan de Digitale Detox Challenge! Met als voordeel: hoe meer anderen meedoen, des te minder facebook berichten, tweets en emails op je staan te wachten na de challenge ;-)


Tip 1: Bepaal je eigen Digitale Detox Challenge

Ter voorbereiding van de challenge is het goed om je eigen spelregels vast te stellen.

Een eerste stap is om te kijken wat je doel is. Wat wil je bereiken met jouw challenge? Heb je bijvoorbeeld een hobby waar je meer tijd aan wilt besteden, kijk dan hoe je dat kunt inplannen voor het Pinksterweekend en wat voor voorbereidingen je daarvoor kunt treffen. Stel dat je wilt gaan schilderen, zorg dan dat je de nodige materialen in huis hebt om dat te kunnen gaan doen.

Is je doel om beter te worden in het stellen van grenzen tussen werk en privé? Zorg dan dat je van tevoren je out-of-office reply en je voicemailbericht hebt aangepast zodat het voor mensen die contact zoeken duidelijk is wanneer ze antwoord van je kunnen verwachten.

Heb je een ander doel en ben je nog op zoek hoe je dat in de praktijk kunt omzetten? Kom dan langs op de Digitale Detox Challenge Facebook groep, daar kunnen anderen met je meedenken.

Kijk vervolgens eens naar je agenda voor het Pinksterweekend. Wat heb je gepland dat weekend? Moet je misschien werken? Ga je op visite? Ga je met gezin een weekend weg? Houd hier rekening mee bij het opstellen van je eigen spelregels.

Daarna is het goed om op een rijtje te hebben waar je op dit moment allemaal gebruik van maakt. Waar gebruik je je smartphone en computer allemaal voor? Denk hierbij ook aan zaken als het opzoeken van een recept terwijl je aan het koken bent. Ga je dit wel of niet doen tijdens jouw challenge? Waar heb jij vandaag allemaal al social media of internet voor gebruikt? Kun je zonder tijdens je challenge?

En dan nu een lastig onderwerp: heb je al nagedacht over eventuele huisgenoten en hun social media/elektronica gebruik? Ga je vragen of zij ook meedoen met de challenge? Hoe ga je om met de kinderen? Ik heb er zelf voor gekozen om mijn eigen Digitale Detox Challenge te doen, onafhankelijk van wat mijn man en kinderen doen. Maar misschien vind je het heel lastig als de rest van het gezin tv kijkt, aan het gamen is en email zit te lezen. Hoe wil je daarmee omgaan?

En beantwoord tenslotte voor jezelf de volgende vragen:

  • Hoe lang duurt jouw detox? Het hele Pinksterweekend? Eén dag? Of misschien een week?
  • Welke elektronica wil je tijdens jouw detox gebruiken? Smartphone? Computer? TV?
  • Als je nog elektronica gebruikt, waarvoor gebruik je deze tijdens jouw detox? Alleen bellen met je smartphone? Je computer alleen om praktische dingen zoals een telefoonnummer op te zoeken? Of misschien wil je wel bereikbaar zijn voor werkmail, maar niet voor privé mail?

Wil je gratis email updates?

Meld je aan en ontvang (gratis!) de mini-guide ‘In vijf simpele stappen naar een gezonder leven’. Tijdgebrek en niet weten waar te beginnen zijn geen excuses meer!
*verplicht veld
Ik ben Eva, de health detective. Ik help je om vandaag nog te starten met een gezonder leven!

Ik ben Eva, de health detective. Ik help je om vandaag nog te starten met een gezonder leven!